Hogyan tervezzünk grafikát autófóliázáshoz?

Ha autós reklámban gondolkodsz, akkor előbb-utóbb szeretnél majd a járművedre egy jó grafikát. Az autódekoráció tervezéséhez viszont több szempontot is figyelembe kell venned. Fontos a szóban forgó gépjármű modell alapos ismerete, és a térben való gondolkodás. Némi fólia anyagismeret is szükséges hozzá; ismernünk kell, hogy az adott elemen mennyire és hogyan lehet nyújtani a fóliát.

1. A megfelelő oultine kiválasztása fontos a pontos grafikához

Céges tehergépjárművek esetén a modellek és az évjáratok mellett az autók méretére is figyelni kell. Ezt legtöbbször L (lenght) és H (height) betűkkel jelölik. Ügyfeleinknél rendszeres hiba szokott lenni, hogy az évjárat és a modell helyes, de a méreteket az összekeverik: például L1-es autó helyett L3-ról küldenek képet. Ez fontosabb információ, mint az évjárat; ugyanis a tervezők általában a tehergépjárművek designját változtatják az évek alatt, a méreteik viszont nem változnak. Még különböző márkák esetén is egyezhetnek az egyes magasságú vagy hosszúságú járművek méretei. A méretek összekeverése viszont az árak módosulásához vezethet; ugyanis a felhasznált anyagmennyiség határozza meg az árat.

Egy modellnek sokszor van ablakos és vakablakos változata is, emellett a hátulja pedig több féle képpen nyílhat. Ezért fontos személyes felmérésre elhozni az autókat, hogy elkerülhessük a pontatlanságokból adódó félreértéseket.

2. Kerüld a jármű oldalainak tükrözését

Azt gondolnánk, egy jármű két oldala teljesen egyforma, de tehergépjárművek esetében nem mindig van így. A tolóajtó legtöbbször csak az egyik oldalon helyezkedik el, így az autódekoráció tervezésekor figyelembe kell venni a tolóajtók és a kilincsek helyzetét is.

3. A grafika fényképre tervezése tilos

A fénykép soha nem lesz olyan pontos, mint egy rajzolt outline, ugyanis ha rosszul tartjuk a kamerát, olyan irányba fog torzulni a kép s vele együtt a jármű is a fotón. Vannak esetek, amikor nem elérhető méretpontos outline az autóhoz. Ilyenkor jobb híjján csak a fotó van tervezési alapnak, de sok tapasztalat és rengeteg mérés kell ahhoz, hogy a fényképből méretpontos tervezet lehessen készíteni, ezt inkább jobb, ha ránk hagyjátok :)

4. A 3D-ben való gondolkodás ismerete fontos

Alapvető hiba szokott lenni, amikor céges reklám fóliázás esetén a grafikus designer látványos grafikát tervez, de nem gondolkodik térben. Nem gondolnak bele, hogy az autó oldalánál és hátuljánál a grafika hogyan fog összeérni, és milyen fomában folytatódhat. Gyakran előforduló probléma, hogy az autó oldalán és hátulján lévő grafika kivitelezhetetlen emiatt, és újra kell tervezni.

5. Bizonyos helyekre nem lehet autófóliát rakni

A grafikát sok esetben olyan helyekre tervezik, ahol alapesetben nem lehet fóliázni: ilyen például a zsanér vagy nem színre fújt műanyag elem. A műanyagon, pl díszlécre és fényezetlen lökhárítók, nem tapad meg a nyomtatott autófólia, a rücskös küszöbről pedig várhatóan fel fog válni az itt található rengeteg sár, zsír és az egyeletlen felület miatt. A vakablak széleire pedig nem tanácsos betűket helyezni: sokkal olvashatóbb ha a vakablakba vagy a vakablak felé tervezzük a feliratokat.

Még a fentiek alapos ismeretében is lehetnek olyan grafikai tervek, amelyek nekünk is fejtörést okozhatnak. Ilyenkor sablont készítünk, rárakjuk a járműre, átmérjük, és végül finomhangoljuk a grafikai programban. Van olyan, hogy több sablon tervezése és lenyomtatása/kivágása/felfóliázása szükséges ahhoz, hogy egy adott design kivitelezhető legyen az autón.